Saturday 25 October 2014

KENONG RIMBA PARK, KUALA LIPIS, PAHANG



LOST WORLD KENONG


Taman Rimba Kenong, terletak di daerah Kuala Lipis, Pahang dan bersempadan dengan Taman Negara Pahang di bahagian timur dan selatan. Hutan Hujan Tropika yang berkeluasan 16,000 hektar persegi ini menempatkan salah satu Hutan Hujan tertua di dunia jenis hutan dipterokarpa bukit., berusia 130juta tahun.

Taman Rimba Kenong menempatkan puluhan gua batu kapur yang berusia melebihi 200juta tahun. Air sungai yang mengalir jernih, kepelbagaian bio, dan pemandangan gunung batu kapur menghiasi landskap sekitar taman tropika ini.

Selami dan nikmati ketenangan taman ini serta bebaskan diri anda dari belenggu kesibukan kota. Hayati kepelbagaian keajaiban alam semula jadi seperti gua batu kapur yang menarik, air terjun yang menenangkan dan rimba yang kaya dengan flora dan fauna.

SEJARAH  TAMAN RIMBA KENONG

Nama Taman Rimba Kenong diambil sempena nama sungai kenong yang mengalir sepanjang Taman Rimba Kenong. Nama kenong itu sendiri berasal dari bahasa melayu Pahang. Perkataan asal adalah “Ke Nun” yang bermaksud jauh di sana, disebabkan peredaran masa perkataan “Ke Nun” telah berubah secara sendirinya menjadi Kenong.

Taman Rimba Kenong merupakan tempat tinggal manusia purba kerana mempunyai banyak lubang gua dan berdekatan dengan sumber air. Tambahan pula, Taman Rimba Kenong merupakan habitat bagi pelbagai jenis binatang yang menjadi sumber protein manusia primitif. 

Kenong dijumpai oleh penduduk tempatan yang datang untuk memburu dan mencari hasil hutan seperti rotan dan gaharu. Kenong juga merupakan tempat tinggal Orang Asli yang menjadi penghuni tetap hutan hujan.


GUNUNG KESONG

Gunung Kesong terbentuk melebihi 200juta tahun dan terhasil daripada binaan batu kapur, iamenjadi habitat untuk unggas-unggas berteduh. Gunung Kesong berketinggian 334 meter dari paras laut dan keseluruhan gunung adalah batu kapur. Ia merupakan salah satu lokasi Rock Climbing yang menarik.

Sekeliling Gunung Kesong ,gua-gua terbentuk di dalamnya hasil dari pelrutan air bawah tanah. Pembentukannya mengambil masa yang teramat lama melampaui ratusan juta tahun. Batuan batu kapur adalah batuan yang amat keras sifatnya namun mudah terlarut dan terurai disebabkan air hujan. Gunung ini adalah sejenis batuan sedimen yang terbentuk oleh mendapan dan perlarutan bahan berkabonatdi kawasan marin purba melalui proses biokimia.

Antara gua yang terdapat di Gunung Kesong adalah Gua Harimau, Gua Hijau, Gua buta, Gua patung, dan Gua Gajah. Setiap gua mempunyai keunikannya sendiri. Gunung Kesong menjadi habitat pelbagai flora dan fauna.




GUA BUTA 

Gua Buta merupakan salah satu gua yang terdapat di dalam perut Gunung Kesong. Perjalanan di dalam Gua Buta sepanjang 300meter merupakan Gua paling dalam dan panjang di Taman Rimba Kenong. Terdapat pelbagai struktur formasi batuan yang menarik. Formasi Batuan terbentuk oleh penguraian batuan sedimen disebabkan air hujan. Gua ini merupakan habitat untuk kelawar, ular, katak dan serangga-serangga yang unik. 

Nama Gua Buta diberi kerana sesiapa saja yang memasuki gua ini seolah-olah menjadi buta kerana gua ini sangat gelap, hanya untuk beberapa ketika cayaha matahari memasuki perut gua melalui lubang-lubang gua yang adapada dinding gua..






GUA BATU TINGGI

Gua Batu Tinggi terletak di atas Sungai Kenong, air sungai yang jernih mengalir di bawah gua menjadikan gua ini sebuah gua yang unik dan menarik. Batuan yang terhakis oleh air sungai itu membentuk seperti sebuah sampan tebuk. Sungai Kenong mengalir deras menerusi gua ini.Masyarakat tempatan mempunyai cerita dongeng mengenai gua ini di mana menurut mereka gua ini dahulunya terbentuk apabila sebuah sampan yang membawa pengutus Raja dari Pekan bertukar menjadi batu. Gua ini terletak di aras antara 122 hingga 152 meter dari paras laut.Di sini, anda boleh menemui pelbagai jenis tumbuhan liar termasuk berjenis-jenis bunga orkid, pokok ara dan epiphytes. Gua ini juga menjadi habitat kepada unggas-unggas. Cara yang paling terbaik untuk menerokai gua ini adalah dengan menggunakan sampan.


GUA HARIMAU

Gua Harimau mengambil masa sekitar 15minit jungle tracking dari Basecamp Gunung Kesong. Keistimewaan gua ini adalah formasi batuan yang membentuk seperti harimau, buaya dan muka manusia. Mitos Sang Kelembai yang menyulubungi gua ini menjadikannya unik dengan cara tersendiri. Gua Harimau pada ketika dahulu merupakan tempat kediaman bagi harimau belang yang selalu kelihatan berkeliaran di sekitar gua. Peredaran zaman , pemburu haram dan pembangunanmenyebabkan kepupusan harimau ini sekaligus melenyapkan mereka dari gua ini. Gua ini menjadi habitat bagi sekumpulan kelawar.

GUA HIJAU

Gua Hijau adalah salah satu gua yang terdapat di dalam bukit batu kapur, Gunung Kesong. Nama gua ini diberi berdasarkan pembentukan lumut yang meyeleputi dinding gua lalu menyebabkan dinding gua menjadi warna hijau. Ekosistem gua ini tidaklah bergitu kompleks, kerana gua ini hanya menjadi habitat kepada kelawar dan beberapa spesis serangga. Keunikkan gua ini adalah kerana ia terletak di atas Sungai Kesong, pengunjung perlu melepasi sebuah jambatan gantung untuk ke gua ini.


GUA PURBA

Pada penghujung tahun 2013, sebuah gua batu kapur yang baru telah dijumpai dan diterokai. Gua baru ini mempunyai beberapa lukisan purba dan artifak tembikar pecah. Gua yang unik ini terletak di tengah Bukit Purba, memerlukan pengunjung untuk mendaki ke pintu gua. Pengunjung boleh menikmati keindahan alam semulajadi dan bunyi kicauan burung sepanjang perjalanan dari Basecamp ke Gua Purba yang mengambil masa selama sejam. Menambahankan lagi keunikan Gua Purba ini, para pengunjung bakal melihat salah satu keajaiban alam semulajadi di sini, sebatang pokok ara yang dililiti akarnya sendiri selain permandangan hutan hujan yang mengujakan dari puncak Bukit Purba.


RAMBAI HUTAN (MENTAHUN)



Pokok Rambai Hutan ialah satu spesies tumbuhan dalam famili Euphorbiaceae yang berasal dari Asia Tropika, dan Australia. Nama botaninya Baccaurea kunstleri. Terdapat pelbagai spesis rambai hutan ini, antaranya Rambai Mentahun. Rambai Mentahun boleh didapati di sekitar kawasan chalet penginapan dan café Taman Rimba Kenong. Bentuknya yang bulat dan berwarna kekuningan apabila sudah masak.Bedasarkan namanya buah Rambai Mentahun memerlukan masa selama setahun untuk masak sepenuhnya.




KELAWAR

Salah satu tarikan di Taman Rimba Kenong adalah kelawar, kebanyakkan gua batu kapur di Taman Rimba Kenong mempunyai kelawar yang mendiami gua. Kelawar merupakan spesis mamalia yang menarik kerana mampu melihat di dalam keadaan yang gelap.  

Kelawar adalah daripada susunan Chiroptera. Kelawar terbahagi kepada dua iaitu Keluang dalam sub-susunan Megachiroptera, dan kelawar dalam sub-susunan Microchiroptera. Keistimewaan kelawar di Taman Rimba Kenong adalah kerana anda boleh melihat mereka dalam jarak yang dekat.




 
 
 

LABAH KALA JENGKING (AMBLYPYGY)
 
 
 
Labah Kala Jengking atau Kala cemeti adalah dari spesis haiwan invertebrata yang tergolong dalam kelas Arachnida, dalam sub-filum Chelicerata dan filum Arthropoda. Nama "amblypygid" adalah bahasa latin yang bermaksud "punggung tumpul", kerana ketiadaan flagelumnya (ekor). Mereka tidak berbahaya kepada manusia. Amblypygids tidak memiliki kelenjar sutera atau taring berbisa. Mereka hanya menggigit jika terasa terancam. Amblypygy boleh di temui di dalam gua sekitar Taman Rimba Kenong. Gua Buta dan Gua Harimau adalah gua yang menjadi tumpuan Amblypygy ini.


POKOK TUALANG

Antara Pokok yang paling tinggi terdapat di Taman Rimba Kenong adalah Pokok Tualang. Pokok Tualang adalah sejenis pokok saka yang terdapat di hutan Malaysia. Nama botaninya Koompassia excels. Pokok Tualang merupakan spesies pokok hutan hujan tropika dalam keluarga Fabaceae. Ia merupakan salah satu spesies pokok tropika tertinggi. Tualang mempunyai dahan atas kanopi (sekitar 30 m atau 100 kaki) dan memiliki kulit batang yang licin, yang menarik minat lebah madu gergasi Apis dorsata yang membuat sarang besar mereka dari dahannya. Lebah-lebah tersebut melindungi pokok tersebut dari pembalak, kerana nilai madu adalah lebih tinggi berbanding kayu balak.

3 comments:

  1. Askum.
    Sungguh menarik. Bagaimana kalau saya ingin lawat tempat ini? Bolehkah pihak pengurusan berikan maklumat tertentu.
    Syukran.
    Rosnah Aziz
    Seremban

    ReplyDelete
  2. Askum.
    Sungguh menarik. Bagaimana kalau saya ingin lawat tempat ini? Bolehkah pihak pengurusan berikan maklumat tertentu.
    Syukran.
    Rosnah Aziz
    Seremban

    ReplyDelete
  3. cik boleh menghubungi en. ariff zakaria.... boleh cari di trip advisor bahagia komen

    ReplyDelete